Hidden Other

In de ochtend klappen de meisjes de koffers dicht
En stappen in de auto
Lekker weg
En ik trek stoute schoenen aan
Prachtige Clarks, heel lief gekregen
En bel met de vrouw van de kerk

Mijn stukje over de voedselbank
Goed ontvangen in het kerkblaadje
Het verspreidt zich van kerk naar kerk
Waar het wordt voorgelezen

Maar toen ik ondertekende met
Jezzebel
En mijn website gaf
Hebben ze het gewist
In het krantje

Mijn stuk wordt ingeleid
Voor de relativering
Dat ik Israël gewend ben
En moet wennen
Hapsnap eetcultuur
In Holland
Daar staat haar naam onder
Zij, de oprichtster van het initiatief in Zandvoort

Maar die van mij hebben ze weggelaten
Volkomen anoniem gemaakt
De woorden die iedereen zo prachtig vindt
Zijn niet ondertekend
Ze zijn van niemand

Ja, zegt de vrouw van de kerk
Dat vond de redactie beter
Dat kan wel zijn, zeg ik
Maar het lijkt me dat je dan overlegt

Ja maar, jokt ze
We hadden geen tijd
We waren al te laat met kopij
We konden er niet op wachten
Ja tuurlijk, zeg ik, mailen is zo gebeurd
Dat is waar, zegt zij

Maar ligt gevoelig, zegt ze, identiteit
Bij de voedselbank
Dat zal wel, zeg ik nog een keer
Maar het lijkt me dat het aan mij is
Om te bepalen hoe gevoelig dat is

Ze zal mijn website volgende week noemen
Als ze voorgaat in de kerk
En het nog eens heeft over mijn tekst
Verhaaltje over de voedselbank

Gelukkig lag er aan het eind van mijn dag
Een envelop van de vriendinnetjes in de brievenbus
Stukjes uit de krant van die mooie rooie
En nog iets liefs

Zie ook:
Hidden Mother

Jezzebel,
Tussen water en water

Art: Ellen von Unwerth

This entry was posted in kunst, literatuur and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

11 Responses to Hidden Other

  1. Gingy says:

    Ha Jezz.,

    Verbijsterd lees ik jouw verhaal over de redactie die jouw naam niet wil noemen vanwege “gevoeligheid i.v.m identiteit bij de voedselbank”.

    Wat is er mis met jouw identiteit en waar is de redactie van het blaadje bang voor?

    Sterkte en lieve groet van mij.
    Anne

  2. Johan says:

    2000 jaar na dato nog steeds last van schuldgevoel in de kerk?

  3. Blewbird says:

    Ik ben -op werk- gewend om niet de credits te krijgen voor teksten of tekstbijdragen (daarom ben ik ook zo blij met Blew!). In jouw geval zou ik ook mijn naam erbij willen hebben.

  4. Jezzebel says:

    @Blew, het gaat hier niet om ‘werk’, het is vrijwillige column die ik heb geschreven.
    En als ik die in het werkelijke leven had geschreven, voor krant of tijdschrift, dan had ik 400 tot 500 euro voor gekregen.
    En hier hebben ze zelfs mijn naam weggemaakt bij een stuk dat ik gratis weggeef.
    .

  5. Robert says:

    Was te nieuwsgierig om niet even via Google het pdf-je van het blad op te zoeken.

    Niet alleen is je credit weggelaten, de inleidster spreekt omzichtig over “iemand” en “deze mevrouw” (dus inderdaad met voorbedachten rade, niks kopij op laatste moment). Hoe afstandelijk wil je het hebben. Ook niet echt een aanzet tot verminderen van schaamtecultuur bij voedselklanten.

  6. joost tibosch sr says:

    Lees jouw verhaal en schaam me diep. Niet eens excuses of een poging tot herstel. Dit is achterbaksheid in optima forma! En voor mijn plaatsvervangende schaamte als christen koop je ook al niks! Ik wou je het toch even laten weten..

  7. Ik denk dat je ze het voordeel van de twijfel moet geven
    Ze wilden jouw beschermen
    Dat ze niet vooraf overleggen
    what do you expect ?
    het is de kerk, duh!

  8. Jezzebel says:

    @Gingy, dank.

    @Johan, dat is me echt veel te kras hoor.
    Niet erg nadenkend en een dom statement.

    @Robert, grappig dat je de pdf gevonden hebt.
    Ik wist niet dat het online stond.
    Maar ja, ook die inleiding is natuurlijk niet in orde.

    @Joost, jawel, ze heeft gezegd dat het haar speet.
    En volgende week als ze voorgaat in de kerk en het over mijn stuk zal hebben, dan zal ze de website erbij noemen.
    Meer kan niet meer, de column is inmiddels gedrukt en al lang en breed bij de mensen thuis, zonder mijn naam.

    @Koek, toen ik mijn stuk inleverde, heb ik er expliciet bijgezet (schriftelijk dus) dat ik wilde dat het met Jezzebel ondertekend werd en dat mijn website genoemd zou worden. Dat lijkt me billijk voor een stuk dat ik gratis weggeef en anders voor betaald zou zijn.
    Als je het daar niet mee eens bent, om wat voor reden dan ook, dan kun je overleggen. Daarmee geef je mij de kans, met wellicht niet mijn pseudoniem, maar mijn eigen naam te ondertekenen, of zelfs het stuk terug te trekken. Want het blijft uiteraard wel van mij, en ik bepaal hoe, wat en waar.
    .

  9. ja, dat is dus geen voordeel van de twijfel meer

  10. kitty says:

    Dat vind ik nou weer typisch wat van een kerk. Voor iemand willen denken wat goed of slecht voor hem is.

  11. Simon says:

    @Jezzebel: Ze weten dus donders goed wat Jezebel betekent, tenminste dat hebben ze even gegoogled, haha.
    En toen ze jouw blog openden op hun muisgrijze computer zullen ze wel rooie oortjes hebben gekregen, vooral van die pop met die worst in haar kudt, hahaha.
    Ik lach me rot.
    Ja, je weet toch, Christenen zijn zo hypocriet als wat, en al hun goede daden zijn eigenlijk ook maar ingegeven door een (misplaatst en aangeleerd) schuldgevoel.
    Dan komt er nog bij dat je een min of meer militante dochter van het Oude Volk bent, en dat ligt ook weer zo gevoelig, dus geen wonder dat je nu weer lekker anoniem gemaakt bent, past beter in hun straatje.
    Jammer dat de voedselbank gerund wordt door christenen, geheel vrijblijvend is het niet.
    Doet me denken aan toen ik ging eten bij de Sisters of Mercy (moeder Theresia) in de Egelantiersdwarsstraat te Amsterdam; voor het gratis eten moest er natuurlijk wel eerst gebeden worden…
    En dat doe je dan maar.
    “‘Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral” ,Bertold Brecht.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.