Jointjes roken
Mezelf klemzuipen
Ladingen sigaretten wegpaffen
Boos worden op de maatschappij
Of is dat rechts?
Schilderen
Geraakt worden door kunst
Lekker eten
Koken
Op de computer hangen
Schrijven
Televisiekijken wanneer het me uitkomt
Spoken door de nacht
Slapen wanneer het me uitkomt
Opinietijdschriften lezen
Literatuur
En dan het liefst buitenlands
Op Grunberg na
Geen roddelbladen en geen glossy’s
Daar word ik moe van
Plaatjes knippen
Verlangen naar kunst
Genot zoeken
Genieten, dat is vast een linkse hobby
Daar moet je het volk tegen beschermen
Zo menen de regenten
Die straks in het Joop van den Ende Centrum
Elkaar met champagne beklinken
Op de Marnixstraat
In de traditie van Carré en Tuschinski
Kunst is voor de rechtse elite
Maar wel een linkse hobby
Van de kunstenaar
Jezzebel,
Tussen water en water
Art: Amedeo Modigliani
.
Een hoop ongezonder gewoontes
Vooral dat klem zuipen.
Die joint, maakt rustig,zalig,zweverig, je vergeet even je sores en bent een gelukkig mens.
Lang geleden dat ik aan de pijp lutkte
Ik kijk live op de computer naar de rallyforsanity in Washington.
Zelden iets zo pathetisch gezien, hoewel bij vlagen humoristisch.
@Rikus, er zal bezuinigd moeten worden op een aantal van mijn linkse hobby’s.
😉
@christinA, oh, daar ga ik ook even naar op zoek.
.
http://www.comedycentral.com/dcrallylive/
@christina, dank, ik kijk er met open mond naar.
hoe pedant!
.
Met kunst is het simpel: de subsidies worden betaald door iedreen, de uitkeringen ervan gaan naar de hogere inkomens, althans, voor zo’n 95%
Aangezien het betalingen uit de algemene middelen zijn, is het niet de bedoeling, dat ze bij modaal of hoger terecht komen.
Maar de hogere inkomens zijn niet bereid om meer te betalen voor kunst; en de lagere zeggen terecht wij vinden het nodig
Dus niks met rechts te maken; maar met gezond denken.
Het zal hier op neer komen, dat mensen die vinden dat ze kunstenaar zijn en niks verkopen toch een baantje moeten gaan zoeken.
Dat is normaal
De schifting van de vrije markt; de beter aangepasten blijven
@Kleterst
=de beter aangepasten blijven=
De grap van kunst is, dat het niet aangepast is
als het puur is
niet in iemands interieur past
kunst is thinking out of the box
daar is de wereld soms nog niet klaar voor.
Dat is treurig voor de kunstenaar.
.
.
En treurig voor mensen die van kunst houden.
Zij zullen zich met de eenheidsworst van =aangepasten= moeten behelpen.
.
Modi, onaangepast
doodgegaan aan zijn longen
maar wat een PRACHTIGE kunst heeft hij gemaakt
“You are not alive unless you know you are living” – Written on the wall of one of
Modigliani’s studios
ik las over je longen
snap dat je verdriet hebt
what can i say, hang in there, liefs Moon
No not arse son…the arts !
@Moon, dankjewel.
Een stukje uit wikipedia over Modigliani:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amedeo_Modigliani
.
@Koek, 😉
klein filmpje over de film Modigliani en zijn leven:
http://www.youtube.com/watch?v=mspzMA4xvpM
Dank voor je link!
Wilde bij jou reageren, maar hij pakt ‘m weer niet.
Mooi portret, ongemakkelijk moment en toch de wil om er hoe dan ook iets van te maken.
.
Een periode van vergrauwing zal straks weer een explosie van kleur geven. Nu maar hopen dat we dat nog meemaken.
@Ina, God willing.
Ik heb het vaker laten zien.
Maar het blijft troosten:
http://www.youtube.com/watch?v=Ai4te4daLZs
.
Kunstenaar is gewoon een beroep.
Als ik hekken maak naar mijn eigen idee, en ik verkoop nks, krijg ik dan geld van de staat? Nee dus.
Als een kunstenaar maakt wat ie zelf wil, is prima, maar dan mag hij het zelf financieren
figuren als Appel, picasso waren wel degelijk aangepast.ze wisten precies wat hun publiek wilde en speelden daar op in.
ook in nederland; figuur als anton heyboer 9spel het goed?0 doet dat ook.
Daar waren zijn shows met zijn kudde miepies inherent aan.
Daarnaast is er een mode verschijnsel.
plotseling is de nazikunst -de propagandische manier van voorstellen–weer in de belangstelling
Allez; zolang het zonder subsidie gaat……
———————
iemand die vind dattie kunstenaar is, maar met verkoop niet kan verdienen, moet gewoon een kutbaantje zoeken en de kunstjes in de vrije tijd maken.
leven is zooooo simpel
@Kletersteeg
een kunstenaar is bepaald geen hekjes bouwer.
Eerder iemand die de hekjes naar zijn grootje helpt.
Zoals een jampotjesvuller geen kunstenaar is.
Maar dekseltjes draait op alles wat hij brouwt.
.
.
Kletersteeg heeft oogkleppen
plaatst een en ander niet in een breder kader
kunst is een toeristen trekker
miljoenen mensen bezoeken de musea
om de meesters te aanschouwen
miljoenen boeken een hotel
en gaan uit eten en drinken een borrel
Nederland staat op de wereldkaart
vanwege deze meesters
nederland doet zaken vanwege de meesters
de discussie of een kunstenaar gesubsidieert moet worden
is al passee in Nederland sinds de BKR regeling is opgedoekt
ik werk ook naast mijn echte werk mijn kunst
daar gaat het niet om
denken dat kunst voor de rijken is bullshit
ook de gewone man heeft brood op zijn bord
vanwege de kunst
Jezz wat een triest levenverhaal van die man zeg.
Zoveel talent, straat arm en pas geeerd na zijn dood.
Wie wordt er nu in elkaar geslagen in de sneeuw in de film scene?
Amedeo Modigliani stierf aan tbc en de gevolgen van zijn alcoholisme.
En zijn hoog zwangere muse (op dit schilderij)
pleegt daarna zelfmoord door uit het raam te springen.
nou nou nou Wat een drama wat een drama…..
het lijkt wel een film 😉
mooi werk
ik kende hem niet
Nou, dat kan ik jou verwijten koek; je kijkt alleen naar het inkomen van degene die zich kunstenaar noemt, niet naar degenen die er voor moeten betalen.
op de eerste plaats; van de 100 die zich kunstenaar noemen zijn er 90 rotzooi–sorry maar dat is de realiteit.
Die andere 10 redden zich wel.
Gaan we eens kijken in een breder kader, het maatschappelijke klassen kader.
het gegeven” subsidie is bedoeld voor de laagste inkomens.
Dan kijken we even naar theater en zo.
Zoals het altijd ging: de artiesten werden gesubsidieerd–en zwaar.
Dan kijk je naar de bezoekers; het merendeel heeft een inkomen, waardoor ze geen gesubsidieerd kaartje zouden moeten krijgen.
Tot 200 euro subsidie op een stoel bij een theater.
Een slordige 80–90% komt van die subsidie verkeerd terecht.
Hetzelfde bij concerten van klassieke muziek.
Dan kijk je nog een beetje verder: hoe komen die mensen aan een hoger inkomen/
Meestal door te studeren.
Op de HBO en universiteiten komt 6% uit de arbeidersklasse; dat betekent, dat 94% van de basisbeurzen onterecht worden uitbetaald; dat betekent dat 94% van alle studiekosten, inclusief de kosten van ambtenaren docenten gebouwen, derving inkomstenbelasting, derving AOW premie verkeerd terecht komt (is cultuur)
Als je dan de cijfertjes eens netjes op een rij zet–dat kan best een van de 300.000 ambtenaren doen die teveel zijn– zie je dat kunst cultuur, muziek, studeren, goede gezondheidszorg, goed wonen, hoog pensioen, gebruik maken van de infra structuur, is weggegelegd overwegend voor de betere inkomens.
Er zijn 6 millioen armen in nederland; die gaan voor kunstenaars die te weinig presteren.
Zo het kader ruim genoeg?
Ik kan het ook nog afzetten tegen de statische verwachting van het stijgen van jeugdcrimaliteit, als dat geld wat nu verspild wordt aan voor een groot deel rotzooi, wel of niet wordt gebruikt voor eindigen van armoede, de verwachte kosten ervan, de verwachte opleving van het scholingstekort.
Maar ga me nu niet vertellen dat ik ogkleppen op heb of dat mijn kader te beperkt is.
Brullen dat je meer wilt hebben en dat kunst heilig is is bekrompen.
Even wat wijder om je heen kijken.
Dat er een subsidie krijgt betekent dat 100 vrouwen te weinig hebben voor fatsoenlijk leven
“van de 100 die zich kunstenaar noemen zijn er 90 rotzooi ???? zeg jij….
Op de HBO en universiteiten komt 6% uit de arbeidersklasse; dat betekent, dat 94% van de basisbeurzen onterecht worden uitbetaald…????? das een onzinnige conclusie….
Er zijn 6 millioen armen in nederland…..l.m.f.a.o. (dat betekent laugh my fucking ass off)”
het enige waar ik je gelijk in geef, is dat de voordelen inderdaad meestal zijn weggelegd voor de betere inkomens
Maar man man Kletersteeg waar haal jij je logica en cijfers vandaan?
Je hebt het nog steeds de oogkleppen nog steeds op en het kader is nog steeds beperkt
ik brul niet dat er meer moet zijn
ik leg enkel uit dat kunst en cultuur een wezenlijk onderdeel is
van onze markt economie
en ons imago als klein landje in een grotere wereld
dat is indirect….
your talking about directe geld stromen….
das snel scoren maar niet doordacht
@Koek, Modigliani heeft menig robbertje met Picasso gevochten.
Hij is een prachtig voorbeeld van een kunstenaar die in zijn tijd
door de maatschappij uitgekotst wordt.
Maar wel één waar nu miljoenen voor neergeteld wordt.
Hoe treurig is dat!
.
In 1940 en op het eind van de inkomens gerelateerde beurzen was het cijfer om en nabij de 6% studenten uit de arbeidersklasse.
Dat is een vast gegeven; dat dat niet veranderde in de jaren 60–70 is het gevolge van sociale factoren
Dat betekent ook, dat van alle directe en indirecte kosten; gebouwen, personeel, ambtenaren op ministerie, maar ook gederfde AOW premie, belastingpremies, voor 94 % ten onrechte uit de staatskas betaald worden; want alweer: dat komt terecht bij inkomens die dat zelf kunnen betalen, terwijl er betaald wordt uit de algemene middelen
94% van de basisbeurs onterecht: is correct
basisbeurs worden betaald uit gemeensschapsgelden en die zijn bedoeld als tegemoetkoming voor degenen die het NIET kunnen betalen; niet voor degenen die al genoeg hebben
als je een referendum houdt over geld naar kunt(enaars) en stelt simpel de keuze: –geld naar sociale voorzieningen of naar kunstenaars; wat denk je dat er uit komt?
Daarnaast geldstromen: in het verleden is de meeste kunst, althans die van beroemde kunstenaars- gemaakt in opdracht van rijken.
gesubsidieerde kunst-direct en indirect- is een luxe die we best kunnen missen; is absoluut geen wezenlijk deel van onze economische infrastructuur.
Kunst deel van onze markteconomie is eenbelachelijke uitspraak, omdat die kunst betaalt wordt uit subsidies voor het grootste deel; heeft totaal NIETS met markt te maken, integendeel
En dat is nou net wat het WEL zou moeten doen, dus eruit met subsidies!
beter lezen!
@Kletersteeg get your facts straight.
Die cijfers slaan echt helemaal nergens op.
Ik wil de bron zien van:
– 6 miljoen armen
– 90 procent die rotzooi maakt
– 10 % die het wel redt
– tot 200 europ op een stoel subsidie in het theater
– 80 – 90 % van de subsidie komt verkeerd terecht
– 94 % van de studiekosten komen verkeerd terecht (want niet uit de arbeidersklasse)
– 94% kosten, gebouwen, ambtenaren, derving inkomstenbelasting, aow verkeerd terecht
– 300.000 ambtenaren (wat hebben die met kunstenaars te maken?)
Wat een bullshit!
.
6 millioen armen in NL: zie iedere krant en het CBS
het getal wordt zelfs door links en rechts in parlement aangenomen.
——-
90% procent die rotzooi maakt: hoeveel tijdloze hoogpresteerders zijn er in die beroepsgroep?
Degenen die zich bv in vormgeving waar maken werken in de indiustrie als vormgever.
En hoeveel zijn er totaal geregistreerd als kunstenaar
ik geef toe, dit is slechts inschatting.Waarschijnelijk is de 10% lager
————–
als 90% het niet redt: 100-90=10%
————–
Zie recemte kranteberichten; van 70 tot 200 en erover per stoel subsidie
Wordt ook nergens tegengesproken
—————–
Was een survey van enige jaren terug
Uitgaand van het gegeven dat subsidies gemeenschapsgelden zijn die bedoeld zijn voor de lagere inkomens om ze iets te laten doen wat anders niet kan–studeren bv. kwamen ze tot dat getal.
Concert bezoek scoorde de laagste bezoekers uit de “onder modaal klasse”
Theater lag er ietsje onder.
En voor mij zijn diegegevens best geloofwaardig; ik ben de laatste 45 jaar een keer in concert geweest een keer in theater, en twee keer in groot museum in NL.
Veel te duur, en duidelijk niet voor de massa bedoeld.
Maar die survey ging over subsidie in het hele culturele en kunst en theater gebeuren.
—————–
Die 94% is simpel.
als maar 6% uit de lagere inkomensklasse komt, komt 94 uit hogere inkomensklasse; waarvoor subsidie niet bedoeld is.
Dat betekent, dat die op eigen kosten zouden moeten studeren.
Dat betekent dat die geen basisbeurs zouden moeten krijgen
Dat betekent dat die een deel van de werkelijke studiekosten terug zouden moeten betalen; dat zijn de ambtelijke kosten op ministerie, de gebouw kosten, de personeelskosten.
maar ook als een student normaal 6 jaar studeert, betaalt hij 6 jaar geen AOW van belang, geen inkomstenbelasting.
Ook dat zijn kosten.
———–
alles heeft met alles te maken
Er zijn ongeveer 300.000 ambtenaren teveel.
Vergelijk; aantal nu per millioen inwoners en aantal in 1980 toen computers nauwelijks bestonden.
Die kosten een heleboel, direct en indirect.
Omdat er geld te weinig is, wordt er bezuinigd
En daarom wordt er links en rechts gehakt in subsidies bv
Vandaar.
———
als ik een opmerking maak van zet er maatr een van de 300.000 aan bedoel ik; die heeft er meer tijd voor als ik.
Zie england; die doen het goed; 490.000 eruit
@Kletersteeg, geef de bronnen en links graag.
Niet ìk moet jouw teksten zien te bewijzen, dat dien je zelf te doen.
.
Die eerste drie zinnen klinken meer als slinkse hobby’s 😉
Een kunstenaar is tegenwoordig zelfstandig ondernemer.
Of dat nadelig is? Ik weet het zo net niet.
@Kitty, dat kun je denken.
Maar wie zal het weten wat een kunstenaar nodig heeft.
You never know what captures the artist’s eye, zei mijn art teacher altijd.
Het gaat om de vertaalslag die de kunstenaar maakt.
.
het is maar eenlog.
maar als je regelmatig kranten leest, zal je dezelfde cijfers tegenkomen.
Ik wil het best sociologisch verantwoord uitvogelen en onderbouwen, maar dat kost mij uren en geld; en dat is het mij niet waard.
Maar: via het CBS krijg jet meeste boven tafel.
Maar mijn standpunt is enblijft: gelden uit algemene middelen moeten daar terecht komen waar ze voor bestemd zijn.
En dat kan
we hebben nu zoveel info op de chip op de id kaart, waarom niet eentje erbij?
Die van inkomensklasse.
Dan bij de ingang van een theater die kaart door een lezer halen, en via de bv de belastingdienst een rekening krijgen aangepast aan inkomen
Techniek heeft alle oplossingen.
——————-
Maarre..er was in begin jaren 90 een serie op tv over archtektuur–meeste in duitsland.
Ze zochten woningen die en prettig waren om in te wonen, en in het landschap pastte.
In heel zuid duitsland vonden ze er twee.
Eentje was getekend door een stagiaire van een architektenburo, de ander was een beunhaas die een tekenaar voor iemand deed onder schafttijd.
Daarna kwam het op onderdelen.B.v. welke deur was geschikt voor een antieke boerderij.Nou, precies dezelfde als die ik had gemaakt voor mijn boerderij.
Kijk naar ederland: hoeveel “moderne” gebouwen zijn nu echt mooi? Meeste zijn afschuwelijk.
Dat bedoel ik
En kijk mou eens naar 200 jar terug.
Ontzettend mooie gebouwen gemaakt.
En wat doen wij?
Wij maken zo’n achtelijk gebouw als het groniger museum met behang aan de buitenkant-te lelijk om aan te zien….
Iedereen heeft tegenwoordig zo’n grote mok voor koffie of thee.
Dat ding is ontworpen.
De ontwerper is een kunstenaar met succes
daarna natuurlijk nog marketing en zo, maar je ziet dat ding over de hele wereld in gebruik.Van china tot usa en rusland.
Dat zijn commercuiele kunstenaars.
zij moeten een stap meer doen; zij moeten de smaak van de klant inschatten.
@Kletersteeg, kunst is voor mij
iets meer dan het bedrukken van een koffiekop
of een luciferdoosje
omdat ‘de toerist’ zo graag met souvenir naar huis gaat.
Kunst raakt je in het diepst van je ziel.
En dat is heel vaak niet commercieel, als je out of the box denkt.
Dat heeft wel degelijk recht van bestaan.
Heel belangrijk.
In Nazi Duitsland hadden ze het over ‘entarted’.
Onaangepast.
Maar het is de kunst van de =beter aangepasten=
die het snelst verveelt.
En totaal geen betekenis heeft op de lange duur.
.
ach ja, maar daar ging het nietover; het ging om het al dan niet kappen van subsidie op kunst en het gegevn dat van die subsidies het meeste verkerd terecht komt.
Maar dat is niet alleen een coffee cup, maar bv ook de silver bullet–een trein.
mensen komen van de andere kant van de wereld om erin te zitten…
Nu lijken alle auto’s op elkaar; het windtunnel model.
Een jaar of 30 terug had ieder merk zijn eigen model, en die ontwerpen waren belangrijk.
Kijk, bij kamp amersfoort staan twee beelden.
Een modern; een lsoort ladder en dat moet wat voorstellen.Waardeloos; een soort cryptogram
Maar de maker is beroemd.
het tweede is een beeld.
In vormgeving: prachtig
In expressie; uitstekend
in gekozen type- boven kritiek
Tot zover nog gewoon vakwerk
In emoties die het oproept bij kijkers
heel sterk en dezelfde emoties
Dat maakt het kunst voor mij.
Dan de plaatsing: was goed, versterkte het geheel
uiteraard is dat nu verrotzooit, leve het “vergeten en vergeven” maar dat is de verantwoording van gemeente amersfoort.
Olifant heeft daar eens een blog over gemaakt
@Kletersteeg, kunst troost.
Dat het goed beschermd zal worden.
Want dat toont ‘beschaving’.
.
beschaving is niet mateloos kunst subsidieren en 6.000.000 armen in hetzelfde land.
beschaving is eerst het welvaartspeil wat verdelen
Dan de rest
@Kletersteeg, beschaving is: zorgen voor de zwakste schakel.
En kunst verheft.
.
Laten we dat zetten op de grafstenen van degenen die zichzelf van kant maakten uit misere, op de strafbladen van degenen die de scheef over gingen uit misere, op de grafstenen van degenen die stierven door verwaarlozing en gebrek aan adequate medische zorg anno 2010.
kunst is voor degenen die het zich kunnen en willen permiteren en het daarbij betaald krijgen via de subsidiepot.
Nee Kletersteeg!
Kunst troost,
Kunst verheft
En het is kunst die vrij is, die beschaving toont.
En dat is voor sommigen héél bedreigend.
Daarom werd ik verbannen op vkblog
Verbannen bij nujij.nl
gedwongen in andere rubriek te reageren bij ekudos.nl.
Waarom?
Omdat het over kunst ging.
Dat is pas treurig!
Dat zal met deze regentenregering niet beter worden.
.
Dat is een gegeven.
Ik denk dat de gouden tijden voor kunst voorbij zijn.
Maar allez, de gouden tijden voor goed wonen voor lage inkomens, goede gezondheidszorg, goede zorg in verzorgingstehuizen, goede rechtsbijstand zijn allemaal ook voorbij.
Evenals de meest basic vrijheden; de overheid loert overal…
—————
Wij zijn daarvoor jaren wanbeleid van bakelende en consorten dank verschuldigd.