Verboden te delen

In Nederland van de kunst
Is het koud
Linkse hobby
Rauschenberg
Duchamp
En kalf van Hirst
Zie je terug
Treurige wereld
Waarin kunstenaar
Aan de hoogste boom bungelt
Oorlel van het gelijk
Daar tuit ze haar lippen
Armoede bepaalt haar blik
In werkelijke wereld
Is het bont en blauw
Gedachten voor de grijp
Verboden te delen

Jezzebel,
Tussen water en water

Art: Linn Olofsdotter

This entry was posted in kunst, literatuur and tagged , , , . Bookmark the permalink.

48 Responses to Verboden te delen

  1. christinA eijkhout says:

    Gedachten zijn dan ook privébezit, gelukkig wel.

  2. Jezzebel says:

    @christinA, maar ze zijn niet vrij.
    Dat is wat zo treurig is.
    De een zijn gelijk is blijkbaar belangrijker dan die van de ander.
    .

  3. Ontwikkelingshulp en kunst worden tegen elkaar uitgespeeld, door rechts.
    En op straat zie ik alleen maar obsceen dure auto’s.

  4. Jezzebel says:

    @Knuts, als ze gaan snoeien in de kunst, is het altijd uitkijken.
    Als ze van hoger hand gaan bepalen wat ‘entartet’ is, ontaard, dan weet je hoe laat het is.
    .

  5. Mephisto says:

    Wauw, ze is weer mooi.

    En Knutsel heeft gelijk. Obsceen duur blik op de baan en cultuur in geen velden of wegen meer te bekennen…

  6. rikus says:

    zou het niet ook zo kunnen zijn dat de kunstenaar zijn creatiever gave meer commercieel gericht zou gaan gebruiken als de subsidie pot uitdroogt?
    Er zijn er die nooit geen cent subsidie nodig hadden hun kunt vond aftrek bij het publiek. Het is een harde selecteur das is zeker, maar zou het de kwaliteit van de kunt elf niet ten goede komen ?

  7. rikus says:

    Ik heb er de laatste jaren natuurlijk weinig zicht mee op.
    Maar weet nog uit het verleden dat gemeesten veel prullaria aan kochten die dan verdwenen in de kelder en je nooit terug zag en dat kan niet het doel van kunst zijn toch?

  8. Jezzebel says:

    @Rikus, historisch is gebleken dat er iets mis is met een beschaving die kunst afschrijft.
    Dat heeft iets fundamentalistisch dat tot vernietiging leidt.
    .

  9. Jezzebel says:

    @Mephisto, ik heb niets tegen dure blikken op de weg.
    Ik heb iets tegen innerlijke armoede.
    .

  10. Jezzebel says:

    Mijn art teacher zei altijd:

    A bread is for the body
    but a flower,
    a flower is for the soul

    .

  11. Zilvertje. says:

    Kom even dag zeggen! En voor Rikus, je berichtje gevonden, dank je wel, erg lief.

    Ik denk en denk, wat komt er bij me op als ik het werk zie: Ik denk aan mevrouw houdt van gerookt vlees.

  12. Jezzebel says:

    @Zilvertje, mevrouw is een denker,
    kijk eens met wat een elegantie
    ze aan de wereld zuigt.
    .

  13. Extranjero says:

    Tja, zo gaat het nou altijd.
    Patriotten aan de macht.
    Die de Nederlands(ch)e Cultuur een Warm Hart zouden moeten toedragen.
    Maar in plaats daarvan roeien ze haar uit.
    Reduceren haar tot vlag volk en vaderland.
    Van Duitsen Bloed.

  14. rikus says:

    @Jezzebel says:17/10/2010 at 21:19
    Niemand schrijft kunst af Jezz en echte kunst zal overleven, dus de argumenten in mijn vorige reactie blijven recht overeind.

  15. rikus says:

    @Extranjero says:17/10/2010 at 22:40
    Ik draag ook onze cultuur en de kunst een warm har toe. Maar is het wel zo realistich om diervh tover mord te spreken als er door de penibele crisis situatie even wat op bezuinigd moet worden?
    Of zou je liever de oudjes in een verpleeg tehuis wat minder eten willen geven?

  16. rikus says:

    @Zilvertje. says:17/10/2010 at 21:28
    hoi zilvertje fijn dat je even komt
    http://bit.ly/9yxXrb

  17. Jezzebel says:

    @rikus, =echte kunst= is een beperkt begrip als het enkel over commerciële kunst gaat.

  18. Jezzebel says:

    @Extranjero, het zijn geen tijden om erg blij van te worden.
    Al die mensen van filharmonische orkesten bijvoorbeeld, gewoon… wegbezuinigd.
    Kunst zal enkel nog toegankelijk zijn voor een klein groepje elite.
    Treurig.
    .

  19. dick says:

    Hé Jezz, bedankt he!

  20. Rikus zonder subsidie zou er geen museum bestaan
    geen danscompany een uitvoering hebben
    geen festival worden georganiseerd
    en geen Nederlandse film meer worden geproduceerd
    daar gaat het om
    Zonder subsidie geen erfenis voor later
    met commerciele sponsoring
    krijg je straks het Absolut Vodka Van Gogh Museum
    En het bedrijf geleid door mannen die winst beogen
    mag dan bepalen wat voor onze toekomst wel en niet mooi is
    Het leven geworden tot een corporatie

  21. Jezzebel says:

    @Dick, waarvoor bedankt?

    .

  22. Jezzebel says:

    @Koek, zo is dat.
    kunst is zoveel meer dan dat wat de corporate boys als ‘geschikt’ aanwijzen.
    .

  23. rikus says:

    @richardkoek says: 18/10/2010 at 15:07
    Ik weet het allemaal al heel lang, maar daar gaat het niet over er wordt gesteld dat er niets meer gebeurd en dat is dus pertinent niet het geval. Het wordt alleen iets minder.
    En bij diverse dingen zal de intreed wat hoger moeten worden. Waarom wil je dat alleen de lasten op de rug van de mensen neerkomen?

  24. Jezzebel says:

    @Rikus, nu moet ik toch even streng zijn:

    =@richardkoek says: 18/10/2010 at 15:07
    Ik weet het allemaal al heel lang, maar daar gaat het niet over er wordt gesteld dat er niets meer gebeurd…=

    Waar wordt er =gesteld dat er niets meer gebeurd=?

    Dit stuk gaat over wat ik zorgelijke ontwikkelingen vind in de kunst.
    .

  25. rikus says:

    @Jezzebel says:18/10/2010 at 19:44
    Elke organisatie of instelling war bezuinigd wordt zal zich daar tegen te weer stellen. Er moet bezuinigd worden en flink ook we zullen er allemaal wat van merken. Ik vind het realistisch dat eerst wordt gekeken naar de mogelijkheden waar het de mensen het mist raakt.
    Nogmaals het gaat niet om afschaffen, maar om even iets minder
    En zorgelijk is elke bezuiniging .

  26. Jezzebel says:

    @Rikus, het is altijd interessant om te kijken waar dan de klappen vallen.
    Het zegt me iets over de beschaving waarin ik leef, de tijdgeest, de wereld om me heen.

    Het is heel treurig om te zien hoe Nederland met zijn kunstenaars omgaat.
    En de discussies die er over gevoerd worden is helemaal om te huilen, dat is geen debat, dat is doen alsof de meeste kunstenaar luie rentenierders zijn op staatssubsidie.
    Voor kunst heb je lef nodig.
    .

  27. Blogpieper says:

    @Jezzebel, ik was ooit voorzitter van een commissie die onze gemeentelijke beeldende kunstcollectie moest terugbrengen tot een goed te beheren omvang.
    Het uitgangspunt was om zes tot negen werken per kunstenaar in de collectie te houden (vnl BKR werk), de overige werken gingen terug naar de kunstenaars. De commissie bestond uit kwalitatief uitstekende beeldende kunstenaars, vaak (oud-) docenten van de kunstacademie.

    De collectie was gedateerd, tijdsbeelden dus, maar ik kan je verzekeren beste Jezzebel dat de kwaliteit van de kunstwerken over het algemeen goed was.
    Dat moest ook wel want alle werken werden destijds door een commissie op kwaliteit beoordeeld alvorens ze door de gemeente werden aangekocht cq een uitkering werd verstrekt.

    Helaas is er in de loop van de jaren een ontzettend negatief beeld ontstaan over BKR-kunstwerken, ook landelijk. Vaak ten onrechte! Los daarvan: kunst heeft haar eigen wetten en een discussie over kwaliteit in de beeldende en andere kunsten is sowieso lastig. Maar voor jouw keuzes heb ik altijd grote waardering. En dat wilde ik even zeggen.

  28. de rotzooi is ontstaan door de grabbelaars bij de banken
    Iets klopt niet in een maatschappij waar zonder problemen
    een groenink krijgt meer dan 20 miljoen euro bonus voor wanprestatie
    moet wel zeggen dat Nederland goed met haar kunstenaars omgaat
    als ik het vergelijk alhier
    waar bijna alles privaat gefinancierd is en waar de aankoop van een collectie over transgender/travestie door een van de grootste universiteiten in het land in het geheim dient te gebeuren uit angst voor reakties van geldschieters.
    Private funding is a good thing. Maar behoud van Nederlands cultuurgoed is toch een taak van ons allemaal.

  29. typ weer veel te snel…. grammatica is knudde maar de boodschap duidelijk hoop ik 😉

  30. Jezzebel says:

    @Koek, hoe lang ben je uit Nederland weg?
    Er is hier veel veranderd.
    Ik ben me kapot geschrokken na 13 jaar, dit is niet het land zoals toen ik vertrok waar ik naar terugging.
    .

  31. Jezzebel says:

    @Blogpieper, wat een enorm compliment!
    Ik weet zeker dat er met zorg gekeken is naar de kunstenaars in de BKR-regeling.
    Daar hoeft niet met dedain over gesproken te worden.
    Wat ben ik trots op een land dat zo zijn kunstenaars koestert.
    Maar het is nu anders.

    Ik probeer met de werken die ik toon te laten zien
    dat kunst niet altijd makkelijk te verhapstukken is
    maar wel iets vertelt en alles wat je al weet net iets verder tilt.

    Kunst troost.

    En ik vind het belangrijk dat er veel mensen naar kunnen kijken.

    Dank voor je woorden.
    .

  32. P.H.M.van de Kletersteeg--wie anders? says:

    Mag zijn; alles leuk en zo maarre…..
    Ook voor kunstenaars geldt dew et van de vrije markt en haar automatisme.
    Degenen die goed zijn verkopen wel. en degenen die wel goed zijn en niet verkopen, moeten een beetje beter hun best doen om aan de bak te komen.

    Maar de contraprestatie regeling: warenhuizen vol brandhout, vooral van mensen die van zichzelf vinden dat ze goed zijn.

    Nou heb ik als gewone burger een paar uitstekende ontwerpen in de kast liggen. Bij welk loket moet ik me melden voor een kruiwagen eeuwigdurende subsidie, want dat is de contraprestatieregeling.

    maar ik ben ook een kunstenaar; mijn ontwerpen voldoen aan een zekere etische normering, zijn goed bruikbaar, en prijstechnisch goed; daarnaast kan ik een wilde baard groeien, appelig kijken en zo stoned als een garnaal een gezellige wip maken.

    kijk nou eens wat op de academisch zitten; jongens en meiden die of niet goed genoeg zijn om door te leren en te lui zijn voor een echte baan, of zich te goed ervoor voelen, om met zichzelf psychisch in de knoop zitten

    We zitten wel in een periode dat er 6 millioen armen zijn, er bezuinigd MOET worden (maar niet gebeurd) .en dan een leger kunstenaars handhaven zonder dat er vraag naar is?

    Echt bezuinigd wordt er niet; in england wel; 490.000 ambtenaren eruit, departen 25–40% bezuinigen behalve ontwinkelingshulp en gezondheidzorg
    Die handhaven echt geen legertje would be kunstenaars!

    zoals gezegd; de goeien verkopen zichzelf.
    De rest: vind een baantje.

  33. Jezzebel says:

    @Kletersteeg, Van Gogh verkocht niet of nauwelijks, toen hij nog leefde.
    .

  34. P.H.M.van de Kletersteeg--wie anders? says:

    Dat weet ik.
    Maarre…zijn zijn schilderijen mooi?
    Een enkele misschien.
    Was hij sociaal genoeg om de nodige contacten te hebben/krijgen?
    Dat zijn allemaal randvoorwaarden van de vrije markt
    De vrije markt geeft geen GARANTIE maar een KANS
    The winner takes it all, the looser is standing small.
    That is life.

  35. P.H.M.van de Kletersteeg--wie anders? says:

    De nachtwacht werd gebruikt om kolen droog te houden
    kijk eens wattie nou waard is?
    En rembrand schilderde wel mooi.
    Zijn werkelijkheid, met een extra demensie toegevoegt, zoals het hoort.

  36. Jezzebel says:

    @Kletersteeg, mooi is niet van belang,
    voor mooi heb je een geoefend oog nodig
    het is namelijk niet enkel pleasing to the eye.

    Het gaat om het verhaal achter de zonnebloem,
    de korenaren, de lege stoel en verlaten schoenen.
    Dat laat Van Gogh je perfect zien.

    Verder doet het er niet toe hoe hij in social networking was.
    Juist hij bewijst hoe onbelangrijk dat is.
    Hij doorstond de tand des tijds.
    Wat ze ook zeiden.
    Hoe ze hem ook beknotten.

    Bread is for the body
    Art is for the soul.
    .

  37. Jezzebel says:

    Schande dat er zo slecht voor Van Gogh gezorgd werd!
    .

  38. P.H.M.van de Kletersteeg--wie anders? says:

    een dichter dicht niet
    maar opent slechts verre verschieten
    van mooie vrouwen met blote tieten….

  39. Jezzebel says:

    @Kletersteeg, als het niet zo poetisch was
    dan zou ik erom lachen 🙂
    Er is een dichter aan je verloren gegaan.
    .

  40. P.H.M.van de Kletersteeg--wie anders? says:

    In alle valse bescheidenheid: ik BEN de muze zelve…..

  41. dick says:

    @ Jezz, bedankt dat je er bent! Dat je dagelijks zoveel moeite neemt voor ons; schrijven, reageren, lezen…Op hoof niveau (heb er wel eens 1 tussen zien staan waarvan ik dacht; pffff). Het is hier dus enorm verbeterd qua lay-out, het is uitnodigender geworden om mee te doen. Maar ik ben ff blijven steken (te lang weggeweest): Je wilde bij die bijzonder sympatiek overkomende

    * De intrigerende verhalen over je ‘mooie denkende vriendin’
    * Over jezelf
    * Over sex, soms wat weinig: nee hoor 😉
    * en over de dappere vrouw (schrijf je tussen neus en lippen door altijd positief; tenminste wat ik las) over Margriet van der Linden

    En de gelinkte
    Kunst.

  42. dick says:

    Bovenstaande sloeg op:

    Jezzebel says:
    18/10/2010 at 19:05
    @Dick, waarvoor bedankt?

  43. Jezzebel says:

    @Kletersteeg, jij bent een muze?
    Inspiratie voor menig kunstenaar?
    Vertel eens?
    .

  44. Jezzebel says:

    @Dick, de thema’s van mijn werk zijn:
    -liefde
    -haat/oorlog/onrecht
    -mijn mooie denkende vriendin
    -die mooie rooie
    -mijn ouders/opvoeding
    -armoede
    -werk
    -heimwee
    -nieuws/wereld om je heen
    -zelf

    Je hebt het dus niet helemaal juist met je bovenstaande lijstje.

  45. Jezzebel says:

    En niet te vergeten
    kunst
    passie
    temperament
    karakter
    etc.

  46. P.H.M.van de Kletersteeg--wie anders? says:

    Jezzie…dat wist je toch wel….

  47. Jezzebel says:

    @Kletersteeg, altijd leuk om te horen. 😉
    .

  48. Yrret says:

    “Oorlel van het gelijk”, kalf met vijf poten.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *