Op haar blote knieën
Dankt zij
Master Mind
Godzij dank
Denkt zij
Hart op je hielen
Gedachten in de goot
Ziel en zaligheid bloot.
In overgave
Zonder weerga
Lech lecha
Van jezelf
Tot jezelf
Zoals God
Tegen Eva
Jezzebel,
Tussen water en water
Art: Tassos Missouras, anima
Werk maakt deel uit van de collectie van het Scheringa Museum
Jezzebel, dit is beeldschoon
je zei laatst dat je edelsmid
had willen worden; dit is je
meesterstuk
meester woorden-edelsmid
proficiat
op jouw welzijn
@…, Van Gogh had nog iets interessants te vertellen…
Den Haag, 14 mei 1882, br 198
Veel van hetgeen ik in uw brief lees,
apprecieer ik zeer zeker,
bv: ‘Men moet kleingeestig zijn
of valse schaamte hebben,
om absoluut de ene stand boven de andere te stellen.’
De wereld echter redeneert zo niet,
en ziet of respecteert nooit de ‘mensheid’ in de mens,
doch de meerdere of mindere gelds- of goederenwaarde,
die hij meedraagt zolang hij aan deze zij van ‘t graf staat;
met de overzij van ‘t graf houdt de wereld volstrekt geen rekening.
Daarom gaat dan ook de wereld slechts zover als ze voeten heeft.
Ik voor mij heb sympathie of antipathie juist
voor de mensen als mensen,
en hun entourage laat mij tamelijk koel.
Nu sta ik tegen over Christien en redeneer aldus:
Hoe zou ‘t mij smaken als iemand mij eerst hielp,
en daarna in de steek liet,
zou ik dan niet denken: De persoon die alzo handelt
had beter gedaan zich niet met mij te bemoeien;
als hij niet tot het einde toe doet ‘t geen hij begon,
heeft hij eigenlijk bedrogen.
.
@Diederik, dankjewel man,
je maakt me verlegen. 🙂
.
Ik dacht wat heeft ze toch met Scheringa. Op de website van het Scheringa Museum voor (Magisch) Realistische kunst een aantal artiesten die ik ken en die mij bevallen. Op surrealisten ben ik heel erg uitgekeken. Een jeugdige dwaling (van mij). Ik houd helemaal niet van realistische kunst. Van mij mag het wel een beetje meer ‘entartet’.
Maar:
– Rineke Dijkstra;
– Lucian Freud;
– Ernst Fritsch;
– Sal Meijer;
– Michael Readecker
waardeer ik zeer.
http://scheringamuseum.nl/nl/default.asp?module=2&id=1630
@Blew, ik laat de verrassingen op me af komen.
Het is heerlijk om door de Scheringacollectie te grasduinen.
Ik heb nog veel meer mooie werken ontdekt.
En ik zal ze per kunstenaar ook nog uitgebreid laten zien.
Ik vind het zeker een indrukwekkende collectie.
En journalisten die zeggen:
‘ah hij was een zakenman, geen kunstkenner’
vind ik vooral lachwekkend. 🙂
Mooi lijstje heb je,
veel van je kunstenaars ‘deel’ ik. 🙂
.
Intrigerend en mooi Jezz.
@Joost, dankjewel.
.
Jezz
Paar opmerkingen.
Re.: Van Gogh’s raadselachtige en afstandelijke brief
zou je natuurlijk wel graag in een context geplaatst zien
maar dat kost je teveel tijd? Tegen wie, wat, en waarom?
Scheringa-collectie.
1300 werken toch? Dat is een giga-project.
Dat nieuwe, bijna afgebouwde museum zou ook 10.000 m2 groot worden!
Dat is groter dan het Rijks- en Van Gogh samen denk ik. Opzoeken!
De collectie is waard vlgs Dirk 40 miljoen;
ABN-Amro hebben daarop 32 miljoen geleend
En ze kunnen natuurlijk niet wachten om alles nu maar
snel te gaan veilen en met winst te verkopen.
Althans dat is m’n inschatting.
Door alle commotie wordt die collectie ook een stuk
meer waard. De curator is tevreden over die ontwikkeling.
Scheringa heeft al gewaarschuwd dat de collectie niet uiteen mag vallen.
Hij heeft gelijk.
Flinke opschudding om die ABN-Amro plus curator nu even
publiekelijk af te straffen als ze gaan veilen lijkt me een goede zaak.
Tenslotte is ABN-Amro wel een overheidsbank; van ons dus.
De politiek zou zich ermee moeten willen bemoeien.
Lijkenpikkers zijn het!
@Jan, gaat ie.
Ik ben al weken over Van Gogh en zijn brieven aan het bloggen.
Ook een ‘actueel’ onderwerp aangezien onlangs
de totale brieven van Van Gogh in boekvorm en online zijn verschenen.
http://www.vangoghletters.org/vg/
De quotes zijn voor mij veelzeggend en voegen iets toe aan mijn bijdrage.
Ik citeer uit de bundel:
Vincent van Gogh een leven in brieven
1853 – 1890
Keuze, inleiding en toelichtingen Jan Hulsker, van uitgeverij Meulenhof.
De brieven en de citaten die ik gebruik zijn chronologisch.
Bovenstaande is een fragment uit de brief aan zijn broer Theo,
Van Gogh maakte nooit veel poespas van zijn aanhef.
Soms staat er Waarde Theo boven, meestal niet.
Vaak laat hij ook de datum weg.
Dat is later toegevoegd door de weduwe van Theo,
zij die zijn werken uiteindelijk openbaar maakte
en van Vincent voor eens en voor altijd een held.
Niet lang daarna ontstond de Stichting Van Gogh
waarin al zijn werken bewaard werden.
Wat weer een directe aanleding was voor het
laten bouwen van het Van Gogh museum.
De Scheringa collectie is in mijn ogen,
een zeer waardevolle collectie,
en Nederland zou er goed aan doen
om deze werkelijk waardevolle kunstschat
in ere te herstellen en de werken bij elkaar te houden.
Deze collectie kan zich meten met het aller hoogste niveau,
wereldwijd.
.
@Jan, oh en misschien moet ik er ook bij zeggen,
dat jammer genoeg alleen de brieven van Van Gogh
bewaard zijn gebleven.
De brieven van zijn correspondanten zijn helaas verloren gegaan.
.
@Jezz…
Ja, dat je heel vaak over Van Gogh’s brieven schrijft dat weet ik ook wel; gelijk eenieder.
Toch trof mij de toon in deze brief aan z’n broer Theo mij. Zo afstandelijk in vergelijking
met ook weer een heel andere toonzetting in vele andere brieven. Ik vind dat prachtig
dat je die hier opvoert want ik heb er geen tijd voor. Voor die link bedoel ik.
Scheringa.
Idem. Natuurlijk is die collectie uniek. Ik ben zo bang dat dat klotegeld het
weer gaat winnen en dat die collectie daarom uitelkaar zal vallen.
Dat al gebouwde museum zou er voor moeten dienen. Maar wellicht
moet de naam "DSB" volledig uit de Ned. geschiedschrijving "ausradiert werden".
Onderschat niet de (verkeerde) sentimenten.
Ja, weet je Jezz, van Gogh is wel goed maar toch ben ik niet zo een volger van hem.
Alhoewel ik, lange tijd geleden alweer, een korte tijd in het Stedelijk Museum (Amsterdam) iets heb gedaan en het van Gogh in aanbouw was en daar naderhand wel geweest ben. In die tijd had het Stedelijk ook werk van hem hangen.
Toch heb ik een repro van hem aan de muur hangen, het Terras bij maneschijn… 😉
Maar bovenstaand werk is veelzeggender net zoals jouw woorden.
😉
@Jan, ja Van Gogh, gaat een behoorlijk stevig standpunt innemen.
Dat komt nog, dit is de aanloop daartoe.
En het geeft je een prachtig inkijkje hoe zijn hart en zijn hoofd werkt.
Wat de Scheringacollectie betreft.
Dit is werkelijk mijn ode voor het werk dat hij bij elkaar heeft gebracht.
Misschien helpt het.
Als meer mensen begrijpen dat het om een belangwekkend erfgoed gaat.
@Johan, Van Gogh laat je iets zien,
wat niet altijd ‘prettig’ is om te aanschouwen.
Het is de werkelijkheid en zijn eigen passie
en bevlogenheid die hem ook in het verleden
vaak van mensen deed vervreemden.
Hij was voor velen, te heftig, te veel, te obsessief.
Ik herken veel in zijn eenzaamheid.
Wat zijn werken betreft vertelt hij daar ook heel veel over in zijn brieven.
Ik zal hieronder een citaat voor je plakken uit een brief eerder.
.
@voor Johan,
(dit een losstaand citaat uit een eerdere brief van Van Gogh,
om te laten zien hoe sprekend zijn brieven
en belangrijk ze ook voor zijn kunstwerken zijn.)
uit brief 195, Den Haag, 1 mei 1882
Nu heb ik twee grotere tekeningen klaar.
Vooreerst Sorrow,
doch in groter formaat,
het figuur alleen zonder entourage.
Doch de pose is enigszins gewijzigd,
het haar hangt niet naar achteren op de rug,
doch naar voren, gedeeltelijk in een vlecht.
Daardoor komt het schoudergewricht,
de nek en rug in ‘t gezicht.
En ‘t figuur is met meer zorg getekend.
De andere Les Racines is enige
boomwortels in een zandgrond.
Nu heb ik getracht in het landschap
‘t zelfde sentiment te leggen als in ‘t figuur,
het zich als ‘t ware krampachtig en hartstochtelijk
vastwortelen in de aarde,
en het toch half losgerukt zijn door de stormen.
Ik wilde zowel in dat blanke slanke vrouwenfiguur,
als in die zwarte knorrige wortels met hun knoesten,
iets uitdrukken van de strijd des levens.
Of liever, omdat ik getracht heb trouw te zijn aan de natuur
welke ik voor mij had,
zonder erbij te filosoferen,
is er haast onwillekeurig in beide gevallen
iets van die grote strijd in gekomen.
Hier een van de Sorrow-tekeningen:
http://www.dbnl.org/tekst/rome002erfl01_01/rome002erfl01ill184.gif
.
Wat een prachtig vervreemdend beeld is dit.
Alles is anders dan het lijkt. Je moet anders
kijken, dat drukt het voor mij uit.
@Martin, dankjewel.
To rethink something,
dat is wat Van Gogh doet,
dat is wat Tassos Missouras doet.
Voor mij maakt dat de ware kunstenaar.
Als iemand je ergens weet te raken
en je nog een keer laat kijken.
Anders kijken.
.
Jezz je hebt gelijk. Ik soms met Van Gogh
naar landschappen. Hij heeft ze lijnen en
kleuren gegeven. Niet altijd sta je daar bij
stil. Goed om dat soms wel te doen.
Mastermind
het veel te makkelijke spelletje met een beperkt aantal mogelijke combinaties.
als ik zo vrij mag zijn…
Scheringa collectie, I couldn’t care less.
Ik bekijk kunstwerken 1-op-1, zoals ze zijn, zoals ik ze zie.
Het enige handige van een "collectie" is dat je ze in 1 keer kunt bereiken via het openbaar vervoer…
Lekker belangrijk
@Martin, de manier waarop Vincent zijn schilderijen beschrijft is heel interessant.
Ik zal daar meer van laten zien.
@Landheha, ik hoor het al,
een echte liefhebber.
Zo gepassioneerd ook. 🙂
.
@Jan, aanvulling op 22:33:
Ik zag trouwens dat er toch 83 brieven áán Van Gogh bewaard zijn gebleven,
van zijn broer Theo, van Gaugain etc.
http://painting.about.com/od/recommendedpaintingdvds/gr/Van-Gogh-letters.htm
.
Ha Jezz…
goedemorgen.
Ja! Ik geloof niet dat er een breder en beter gedocumenteerd oeuvre bestaat dan dat van Van Gogh.
4300 tekeningen plus ruim 2100 bladzijden…. het is duizelingwekkend veel. En ja ook nog 83 brieven aan hem geschreven. Alles in die 6 kloeke delen die daardoor eigenlijk niet duur zijn. Het is een immense hoeveelheid info. die je krijgt en waar je je hele leven plezier aan kunt beleven.
Enfin… ik denk wel eens: "zouden die paar werkjes van mij en de erbij geschreven verhalen nu maar eens dezelfde aandacht krijgen…" Een hoogmoedige gedachte. Jazeker. Maar ik antwoordde je al op mijn blog daarover.
Werk ze vandaag en plezierige dag idem. We zien wel; of niet.
Jezz verkijk je niet op Theo!
Vandaag heb ik op http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/4429/Laten_we_luid_en_duidelijk_botsen
Dit gepost:
dick schreef op 28-10-2009 09:05
Docu trouwens gezien zondagavond vrij laat, over Theo? Tjonge, wat heeft hij een (ook aan zichzelf te wijten) moeilijk leven gehad lijkt mij.
dick schreef op 28-10-2009 09:31
Lijkt me idd niet van der Vaart. Theo kon wel mooi scherp interviewen. Helaas zat de bekende uitspraak van pa van Gogh niet in de goede docu: "Theo, je MAG alles zeggen, maar je HOEFT niet alles te zeggen". Begrijp die vrienden ook niet, dat ze hem niet BETER met de neus op de feiten konden krijgen. Hans Teeuwen was volgens mij ook een vriend, waarom zat hij niet in de docu? Slecht voor zijn carierre?
Afdeling Privé:
Vind Hans niet slecht hoor, maar hoe dom kun je zijn om Kim van Kooten (nota bene dochter van…..) te laten lopen.
@Jan, wat niet is, kan nog komen.
@Dick, uhm…
we hebben het hier over de schilder Vincent van Gogh en zijn broer Theo,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vincent_van_Gogh
.
Hahaha Ik heb het puur over Theo. En de gevolgen in de maatschappij staan verwoord in de Opinie. Nee, over kunst kan ik niet meepraten. Hou wel van veel kunst maar heb geen favoriete schilder. Toevallig zag ik laatst wel dat de bijzonder vriendelijke lijsttrekster van Groen-Links in Zwolle machtig mooie, sprekende portretten schildert. Er was open-atelier oid.
Heb hier trouwens ook veel moois gezien.
Ik kom er maar niet achter wat de relatie is tussen iemands smaak en andere eigenschappen.
Mensen met dezelfde smaak als ik lijken vaak erg op mij.
Maar smaak zegt niets over goed of slecht, en ook niet over wat men "intelligentie" noemt.
Het zou de wereld veel overzichtelijker maken, als ik het ontdekte.
@Dick, vergis ik me nou of ben je PHM Kletersteeg die mij nog beloofd heeft een boom te schilderen?
@Knutselsmurf, smaak en andere eigenschappen zeg je,
over smaak valt niet te twisten, zegt de Hollander.
Maar smaak is meer dan in een eerste opwelling iets mooi of niet mooi vinden.
Smaak kun je ontwikkelen.
Ik kan een meer ‘sophisticated” smaak herkennen.
Van iemand die gemakkelijke, of meer voor de hand liggende keuzes maakt.
Het zegt volgens mij ook iets over intelligentie.
Of in elk geval de manier waarop je je smaak profileert,
zegt iets over intelligentie.
.
prachtig Jezz…ik moest aan ‘de Overgave’ denken van A. Japin
@Gala, dank, het heeft uiteraard met ‘overgave’ te maken. 🙂
Ik ken de boeken van Japin niet.
Jezus, wat een indrukwekkende foto’s. Beter heb ik niet vaak of bijna nooit gezien. Ik heb het over Sanne Sannes. Net documentaire gezien.
Jezzebel, lang geleden dat ik je site zag, ehm, ik meen dat de weduwe van Theo eigenlijk Vincent’s schilderijen voor vrij weinig geld verkocht vanwege geldgebrek.
Tja en de laatste regels uit ‘die’ brief aan Theo, tis maar al te waar. Iemand die je eerst helpt en daarna verstek laat gaan.Maar zelfs dat gevoel went. Hm? ☼
@JP, oeh, straks even zoeken, dank voor de tip. 🙂
@Gus, aanvankelijk heeft de weduwe van Theo schilderijen van Vincent verkocht.
Totdat de vraag groot werd, toen stopte ze ermee en hield de collectie bij elkaar.
Het citaat is een begin van een brief aan Theo, de rest volgt nog.
.
@JP, man zijn foto’s zijn ongelooflijk mooi en spannend.
Docu gevonden:
http://player.omroep.nl/?aflID=10250126
Die liet me wel met een onbestendig gevoel achter.
Ik had niet het gevoel dat een van de mensen geïnterviewd Sanne Sannes nu werkelijk kon duiden.
Geen van alle kwamen in mijn ogen geloofwaardig over.
Vreemd is dat.
Als niemand van de mensen om je heen kan zeggen wie je was, na je dood.
.
Klopt Jezzebel, dat gevoel had ik ook, hoewel het gedurende de docu minder werd.
En de man weer een van die lonely wolfs werd, die adembenemende foto’s kon maken.
Hij was slechts de camera. Zelfs zijn broer wist niet meer dan dat. Ik geloof niet dat er een groot geheim achter zat.
Goeiemorgen Jezzebel. Interessante post over "smaak" van knutselsmurf. Ben altijd (in ‘t leven en digitaal enkel mezelf) da’s makkelijker voor mij ook. Stel dat ik in de war raak met mijn eigen identiteit.
Hou je ook van muziek? mag ik "Zoenen met de Koningin" van Lichterlaaie aanbevelen? Draai ik grijs in de auto. Werd eens aanbevolen door de meester (met een nick dat dan weer wel)…..Frits Ritmeester = Frits Spits.
En nee, ik vind het machtig jammer maar ik kan niet schilderen. Wil het wel graag leren. Je gevoelens kunnen verbeelden lijkt me heerlijk!
@JP, ik loop al de hele tijd met het idee rond, hoe ik die documentaire anders aangepakt zou hebben.
Dan weet je het wel. 🙂
Al die vrouwen hadden iets nerveus voor de camera.
Alsof ze het net niet allemaal vertelden.
Heel vreemd dat de interviewer hen niet op hun gemak kon stellen.
De vrouw op die rode bank (zij die de mythe ontkrachte dat Sannes als maagd gestorven zou zijn) was het eenzaamste shot wat ik ooit gezien heb!
Waarom was er niet iemand van Libbelle en Panorama.
Een kunsthistoricus.
Etc.
Oi va voi, mijn vingers jeuken 🙂
@Dick, goedemorgen.
Het is soms best ‘lekker’ om de grenzen van je identiteit een beetje ‘op te schuiven’, of te verkennen.
Kunst (schrijven, schilderen, fotograferen, muziek etc.) kan daar goed bij helpen.
Ik heb dat nummer even opgezocht:
🙂
.
Je hebt helemaal gelijk.
Er waren een aantal die de sleutel hadden:
zijn broer, de vrouw op de rode bank en zijn model(naam kwijt)
En natuurlijk Gert Jan Wolffensperger
die jaren met hem optrok
De docu-maker zocht maar steeds naar de sleutel,
hij kon hem niet vinden.
En zij wilden hem niet geven.
Ik denk: te weinig tijd en research in gestopt
En te weinig compassie.
@Dick
"Stel dat ik in de war raak met mijn eigen identiteit."
Dat is wel de bedoeling, anders gebeurt er niks.
Goedemorgen, zij het laat. Jezz
Hier bij mij onveranderlijk op de barricaden. Heb nog wel die film over Sanne Sannes gezien
en ik vond i.t.t. sommigen hier dat de man goed geprofileerd werd. Wat doet en deed het
er eigenlijk toe of hij wel of niet ook nog met z’n modellen naar bed ging? Ik noem maar wat.
Enfin.. Werk ze. Ik ben nog niet hersteld. En daarom blafte ik gisteren m’n comment zo kort
mogelijk op m’n lopende blog. Aanvankelijk had ik het achterwege willen laten maar eigenlijk ben ik zeer ingenomen – zij het 10 jaar te laat – dat het er toch staat. Amuseer je. jb
@JP, dat droop er voor mij ook vanaf.
Niet echt een bezielde documentairemaker.
Veel vragen bleven voor mij onbeantwoord.
Waar haalde hij zijn modellen bijvoorbeeld vandaan?
Hoe haalde hij die meisjes over?
Hoe kwamen ze tot die ‘extase foto’s’?
Etc, etc.
@Jan, het gaat er niet om of hij met zijn modellen naar bed ging.
Maar ik weet nog helemaal niets over de man die zulke prachtige foto’s maakte.
Behalve dat hij de James Dean onder de fotografen was (lekker gemakkelijke vergelijking).
Dat hij waarschijnlijk als maagd stierf.
Dat dit waarschijnlijk toch niet waar is.
En dat hij prachtige foto’s maakte.
Docu in mijn ogen; mislukt.
En man wat een pracht werk maakte Sanne Sannes.
Hij verdiende mijn inziens wel een beetje meer dan dit waterige portret.
Voel je beter Jan.
Word gezond.
.
@Jezz…11:29
Het inlevingsvermogen, het plaatsen in de tijd, de status die Sannes bereikt had vanaf z’n 27e jaar, alles verklaart de reacties die je zag in die docu. Maar zoals zo vaak. Wat de ene observator, zoals jij, ontgaat ziet de ander als belangrijk en veelzeggend. Het is mijn opvatting dat ik Sanne Sannes uitstekend geprofileerd vond in de docu.
En zijn foto’s waren en blijven gelukkig zoals ze bedoeld zijn mysterieus en vol vragen.
Daar gaat het ook om in de kunst. Wolffenspergers verhaal was vol mededogen en onthullend.
@ jp; bedoel te stellen dat ik het ff puur over mijzelf had. Sorry. Zou mijn omgeving niet kunnen bedonderen met een hele andere "ik". Zou vast een slecht acteur zijn. Eerlijkheid vind ik misschien wel de belangrijkste eigenschap van mensen met wie ik omga. Maar elk mens verschilt gelukkig.
@ Jezzebel, meisjes overhalen zichzelf te etaleren, lukt erg vaak. Iemand van ons weblog maakt schitterend foto’s van modellen. Er heeft nog niemand "nee" gezegd. Hij is zelf, sorry voor het oordeel, maar niet moeders mooiste. Velen geilen op belangstelling en spotlights. Van dat sentiment wordt (soms te) veel gebruik gemaakt. Hij vertelde ook dat het die meiden vaak puur om genoemde zaken gaat, hij krijgt er echt niet veel in bed.
Blijkbaar is het leven niet altijd een ruilhandel en is niet alles te koop. Gelukkig maar, vind ik.
@ Jezzebel; mooi gedicht hoor! Heeft
Lech lecha
Eigenlijk ook een betekenis?
Rineke Dijkstra kan ik me nog van de schoolklas herinneren.
De laatste keer dat ik haar gezien heb was op een reünie van school in 1995.
Moet je haar eens niet weer opzoeken dan diederik? Allemachtig 14 jaar geleden!
@Dick: ik bedoelde niet te zeggen dat je een andere rol moet spelen, ik dacht waarom mag een identiteit niet in de war raken. C’est tout.
@Jan, als ik er de docu Petra, de vijfde bruid (van Heyboer) naast leg, dan is het heel duidelijk hoor.
Wat een niemandalletje, en wat een echt een goed doorwrocht docu.
Rogier Timmermans zet een kwaliteitsproduct neer.
http://www.docdepot.nl/bekijk-documentaire/134
@Dick, toch ben ik het wel met JP eens.
Uiteraard eerlijk, maar het is wel noodzakelijk om de grenzen van je identiteit te verkennen.
Wie, wat, hoe en waar, en verandert dat nog en zo.
Lech lecha is het gebod dat God aan Avraham gaf
en betekent, ga van jezelf naar jezelf.
@Diederik, Rineke maakt prachtig werk!
.
Oh sorry jp…..ja, dat is héél goed mogelijk! Heb het dus verkeerd/onduidelijk onder woorden gebracht. Nou ja, nu is’t volgens mij duidelijk.
@ Jezzebel; Klopt: grenzen verkennen. Ben eigenlijk altijd op zoek naar grenzen. Da’s wel spannend, confronterend, erotiserend, uitdagend, prikkelend, maar soms ook vermoeiend. Jij?
Oh wat een goede tekst weer: ga van jezelf naar jezelf. Avraham is toch de joodse benaming voor Abraham?
Jezz..17:59
Heb toch nog 15 minuten gezien van je beter geachte docu die werd ingeleid door Anton Heyboer himself en ook gedurende de film was hij te zien en te horen.
Dat is toch een ongelooflijke appels-peren vergelijking met die docu over Sannes! Stel je voor dat die ook nog even sprekend en opgevoerd kon worden!
Maar ik ga er niet verder over met je in de clinch. Je bent wel een vastbijtertje…; hè? :))
Dat belooft nog wat!
Of niet.
We zxien morgen wel verder; of niet. :))
@Dick, ik heb geen last van vermoeidheid, mij geeft dat energie.
@Jan, die vijf seconde Heyboer die je zag in die eerste 15 minuten, is ook precies alles wat er van hem in die film zat.
Het zijn z’n laatste dagen voor zijn dood, zo blijkt later, en Heyboer is al nauwelijks meer aanspreekbaar.
Maar het draait om Petra.
En de vraag die Rogier zich stelt.
Waarom is zijn tante zo geworden.
Daar krijg je antwoord op.
Ik bijt 🙂
In Hebrew class moesten we nieuw werkwoord leren.
Bijten, en al die meiden aan wie de lerares het vroeg, oh nee, die beten niet.
Ik wel.
.
zal het nog wel merken.. bromde hij.
beter een helleveeg over de mat
dan een slappe dweil…:))
@Jan, over de mat? 🙂
Over de vloer, is de uitdrukking toch?
.
De mat associëert in mijn beleving met de dweil.
(= eigen vrije literaire interpretatie)
what’s gonna be boy… zou je op voorhand
ook kunnen zeggen tegen ‘girl’.
What’s it gonna be babe?
🙂
deurmat, of voetendweil,
ik kan je er verhalen over vertellen.
Maar dat misschien later.
.
Klopt Jezzebel 18:36; zéker grenzen willen verleggen geeft ook energie. Was ik vergeten in mijn persoonlijke opsomming.