Negentiende dag Ramadan.
Oh nine, oh nine, oh nine,
Ben ik tot ‘t bot naakt.
Als ik bel met art teacher
Land van mijn hart.
Eenzame periode.
Vertel ik, over loneliness.
Geen werk.
Geen vrienden.
Geen familie.
Nog nooit zo.
Op zelf aangewezen.
Maar ik schrijf en schilder.
Dat mijn kern.
Elke dag raak, vertel ik.
Ik voel me als tijdens scheiding.
Voor rabbinaal tribunaat.
Tot op het bot bloot.
Get boven mijn hoofd.
Papiernaakt.
Voor goegemeente.
Vrouw alleen.
Wettelijk mag je haar neuken.
Jan en alleman.
Ze schrikt, vrouw die me leerde.
Kijken en werken.
Eerlijk zijn.
Delen, praten, verder gaan.
I believe you are an artist.
Vat ze samen.
Ja, zeg ik, ik weet het.
Ik ben als Van Gogh.
Eeuwig op zoek naar liefde.
Intimiteit en passie.
Heftig.
Voor heikneuters
En voor wie liefde per ongeluk is.
Mijn liefde.
Zoals Vincent.
Ook ik zal die waarschijnlijk niet vinden.
Ook dat weet zij.
Zo gaat dat soms
Shana tova zegt ze vast,
Mekol halev.
Goed nieuw jaar,
Van heel het hart.
Jezzebel,
Tussen water en water
Art: Vincent van Gogh, Staand vrouwelijk naakt 1886, Van Gogh Museum Amsterdam
Jezz is gezochte en bevochten liefde beter dan liefde die bij toeval om je hals valt? Of begrijp ik je verkeerd. Je hebt ook een job coach: tip 1: Kijken en werken. tip 2: Eerlijk zijn. tip 3: Delen, praten, verder gaan. Maar wel een die je aan het hart gaat. Dat werkt.
@Martin, ik kan niet goed uit de voeten met jobcoach.
Ik hou van mijn art teacher.
Die in mij geloven kan.
I believe you are an artist.
Die woorden zo oneindig veel waardevoller.
Dan alle afwijzingen die uit de bus rollen.
You are an artist. ‘t Is alleen dat als het niet werkt met werk dat je dan je aanpak moet veranderen. Praat met je jobcoach en als dat niks oplevert, vraag een andere. Is er geen opperjobcoach waar je een afspraak mee kunt maken? En laat art teacher je blog zien?
@Blew, het is mijn manier.
Mijn werk.
En ik zal bepalen wat wel of niet werkt.
Zo is dat!
@Blew, for sure!
Vertrouw maar op mij.
Deze lijkt op zo`n grof Belgisch trekpaard als Heinekenknol.
Zo moest Monique van de Ven ook poseren in Turks Fruit. Misschien hebben ze bij het maken van die film Vincent van Gogh toch wel in het achterhoofd gehouden. Inderdaad, een Belgisch trekpaard, een klein beetje dan. Maar vroeger was dat mooi en in sommige culturen nog steeds en in de kunst helemaal. En als je het echt niet mooi vind Fleur zou ik zeggen: niet kopen! Ik vind haar best wel mooi.
Het lijkt wel of je steeds mee in telegraafstijl begint te schrijven waarbij ik het soms wat al te karig vind. Zoek je de grens in taal, of vind je het gewoon passen bij de inhoud?
Een zinnetje dat me opviel was de volgende
=Voor rabbinaal tribunaat.=
Hoewel op zich correct Nederlands klinkt "Voor rabbinaat tribunaal" mij beter in de oren.
@Fleur, toch heeft ze iets aandoenlijks, dat vind ik mooi aan dit werk.
@On yer bike, het is een interessant gegeven.
Turks Fruit en Vincent van Gogh.
@100 woorden, die korte zinnetjes zijn al een behoorlijke tijd zo.
Ik vond mijn variant ‘rabbinaal tribunaat’ mooier.
@Jezz… ook goedemorgen.
(ik denk wat harop)
Kern van de zaak is dat je ook probeert, net als ik,
een revolutie te verkopen. In letterlijke en figuurlijke zin.
Nu stel ik: òf de wereld barst; òf ik…
En eenieder denkt dan: "nou dan barst jij zeker eerder voordat die wereld zal barsten…!"
Dus zegt je "jobcoach": "mevrouw u moet wat gaan doen dat geld oplevert!"
art teacher zegt: "doe wat je vindt dat je moet doen."
Jezz zegt: "ben ik het mee eens.."
JB zegt: "joined forces with others! If you can’t beat them…"
…ik deed je een voorstel…..
bovendien… dat je "geen vrienden" zou hebben
klopt niet meissie…
Nou kom op! Een nieuwe dag dient zich aan;
en ik kijk even welke bastard ik vandaag zal gaan verslaan! :))
@Jan, goedemorgen, je woorden doen me goed. 🙂
Ik heb gewerkt deze nacht.
Getekend natuurlijk, want dat immers mijn werk.
Dan weet ik het weer.
Oi va voi ik ben aan het worstelen met dat portret.
Maar niets lekkerder dan de wereld en alles wat ze zeggen vergeten.
Erg mooi hoe je mijn ‘verhaal’ samenvat.
Hoe waar.
Dat van die vrienden dat is waar en niet waar…
Maar de mensen van wie ik het meest hou zijn daar.
En hier ben ik nog niet zulke hele mooie mensen tegengekomen.
Dat ligt uiteraard aan mij.
Maar zo gaat dat.
.
@Jezz…
Je quote ==En hier ben ik nog niet zulke hele mooie mensen tegengekomen.
Dat ligt uiteraard aan mij.
Maar zo gaat dat.==
…dient geheel pragmatisch en nuchter ANDERS beantwoord te worden.
Namelijk dat het NIET aan jou ligt dat je "eenieder mooi" zou moeten vinden; het is per
definitie nu eenmaal onmogelijk dat je alle mensen om je heen "mooi" kunt vinden.
Niks mis mee om daar gedifferentiëerd tegenaan te kijken. En voor mezelf heb ik me
zelfs de vrijheid toegemeten om naar mijn maatstaven er ook "de bastards" onder te
rekenen… En als ik vind dat ze dat zijn… zeg ik dat ze ook… en ja… daar maak je dan weer
geen vriendjes mee, hè…?
Ja, ik ben een vreselijk iemand… ; maar de goede verstaanders kunnen wel altijd met me lachen…:))
Dus… als die "bobcoach" je niet bevalt… moet je dat gewoon even zeggen. "Hé! Ga jij effe met je
harses tussen de deur, ja!"
(Ik maak een grove grap…:))
lees verder op mijn blog want daar zeg je ook wat….
amuseer je vandaag; het begin is er!
@Jan, whodathunk 🙂
De werkelijkheid van een ieder is
dat men zich aan wil passen
aan het beeld dat een ander
van je heeft.
De essentie zou moeten zijn
dat de ander zich aanpast
aan hoe je bent of
aan het beeld dat je wilt tonen
@fleur je projecteert het hedendaagse schoonheidsideaal over een portret heen dat in de tweede helft 19e eeuw is gemaakt. Dan kun je ook wel een opmerking maken over de niet-onthaarde oksels en de cavia tussen haar benen.
@jezz wat kan ik nog zeggen; ik heb je lief
Jezzy.
Jij hebt een groot minderwaardigheidscomplex zo te merken. Altijd vrouwen die deerinswekkend en of?vals trots zijn!
Woman Too bijvoorbeeld: `n monstertje van een vrouwfiguur met een grote paardenkont. Hoe miserabel.
Je tekent `s nachts? Laat eens wat zien, nu eindelijk!
:):):) An.
@Duck 11:12
Het navolgende is misschien jouw opvatting – hetzij je gegund – maar die is niet de mijne als je stelt:
==De werkelijkheid van een ieder is
dat men zich aan wil passen
aan het beeld dat een ander
van je heeft.
De essentie zou moeten zijn
dat de ander zich aanpast
aan hoe je bent of
aan het beeld dat je wilt tonen
==
want je spreekt dan de bekende innerlijke contradictie uit!!
Althans je spreekt niet voor mij.
Het vergt misschien wat denkkracht van je maar studeer er even op en kom dan
tot de conclusie van mijn gelijk terzake.
Re: An van den Burg…:
"…Cock hou je d’r buiten…!"
@Jan Ook het grote gelijk is onderhavig aan perceptie
@Duck 11:56
…dan overtuigen we elkaar toch even… (en die van de gemiddelde opvatting)
van elkaars gelijk zodat dat gelijk ook door de communis opinio bevestigd
wordt als zijnde elkaars gelijk.
Tenslotte zou ook "de perceptie" binnen onze taalvaardigheden
te duiden moeten zijn want anders zijn we sowieso niet meer dan
die simpele apen die elkaar wel blijken te verstaan…. Volgens Darwin…
Of we respecteren elkaar zoals we zijn, inclusief een eventuele afwijkende mening.
@Duck… 13:06… dat is nu precies afhankelijk van jouw voorwaardelijk genoemde "perceptie"…!!
Daar kwam ik niet mee, snap je…
Lamazittenverder… Groet! JB
@Jezzebel
=die korte zinnetjes zijn al een behoorlijke tijd zo=
Ik kreeg slechts het gevoel dat je nu af en toe zo karig schrijft dat het te krom wordt om mooi te zijn.
Iets als het volgende bijvoorbeeld:
Nog nooit zo.
Op zelf aangewezen.
Maar ik schrijf en schilder.
Dat mijn kern.
Elke dag raak, vertel ik.
Ik kan wel volgen wat er staat, maar waar ik voorheen de focus op de kern zag door weg te laten wat niet strikt noodzakelijk is, zie ik nu soms taal die wat houterig overkomt alsof je de syntaxis van onze taal verloren bent.
@Diederik, een ander hoeft zich wat mij betreft niet aan te passen aan hoe ik ben, of mijn beelden.
Het is me al genoeg als de ander mij simpelweg mezelf laat zijn.
Dus zolang ik me maar niet hoef aan te passen.
En je laatste woorden maken me verlegen, maar ook erg blij 🙂
@An, onder own art in de widgets, mijn eigen werk.
Zoals ‘other me’.
En dat prachtige werk wat jij bedoelt is van Marlene Dumas.
Toch echt de allergrootste kunstenares van dit moment.
@Jan, oi va voi, wat ben je streng. 🙂
@100 woorden, dat kan zijn, wat jij vindt en wat zij ziet etc.
Maar ik vind van niet.
En dat toch zeker de essentie.
.
Lieve Jezz.
Waarom is Dumas "de grootste kunstenaar van de wereld?"
Ik ga jouw werk eens bekijken. :):):) An.
@An, op de eerste plaats om het werk dat ze maakt natuurlijk.
Op de tweede plaats omdat haar werk het meest gewild is op dit moment.
Daar kan Damien Hirst niet meer aan tippen.
Benieuwd wat je van mijn werk vindt. 🙂
@Jezzebel Ik weet niet wat het is betreffende @Jan, maar ik ruik weer die typerende muskuslucht van een Civetkat die zijn territorium aan het afbakenen is.
Mijn eerste reactie was een gevoel dat jouw overpeinzing opriep, evenals die laatste opmerking. Ik bedoel daarmee dat ik de persoon en de gedichten lief heb die mij iedere keer diep weten te raken.
@Diederik, ik ben blij met je woorden hoor.
En heel blij dat ik je zo raken kan.
Maar het maakt me ook verlegen.
En ik weet het geheim niet.
Dus probeer ik voorzichtig te zijn.
Fijn dat je er bent.
Ik heb ooit ‘parfum’ onderzocht.
Toen ik nog op de middelbare school zat.
Voor eindexamen Nederlands.
Nogal frivool om niet voor literatuur te kiezen.
Maar zoiets extravagants als geur.
Toen vertelde een ‘neus’ me.
Over de geëxtraheerde kloten van een bever.
Toen wist ik.
In elke geur seks, lust en liefde.
En zo 🙂
Dat werd een spanned werkstuk.
Goed ontvangen. 🙂
Geuren komen ook in "het Parfum" van Patrick Suskind tot leven.
@Diederik, ja mooi boek is dat.
Ik was net even voor ‘de hype’.
Maar ik wist het toen ik zijn boek zag.
Hoe prachtig verteld.
@Duck…20:38
Flauwekul wat je daar zegt. Maar aangezien je via via je het toch over mij hebt
wil ik er wel op reageren hoewel ik al had aangegeven…: "Lamazitten, verder…"
Kijk! Als je stelt == quote
10-09-2009 11:12
De werkelijkheid van een ieder is
dat men zich aan wil passen
aan het beeld dat een ander
van je heeft.
De essentie zou moeten zijn
dat de ander zich aanpast
aan hoe je bent of
aan het beeld dat je wilt tonen
==unquote
…wijs ik je op een geweldige innerlijke contradictie in die 2 strofen tekst van je.
Daar reageerde ik op. Plus dat ik aangaf het totaal niet met je eens te zijn over
‘die aanpassingen", wel of niet gewenst. En dat het bovendien ook niet mijn "werkelijkheid" is;
en dat het ook NIEMANDS werkelijkheid zou moeten zijn. Voor kunstenaars lijkt me dit belangrijk.
Want voor je het weet is de kunstenaar anders bezig zgn. "nicht entartete Kunst" te maken; of alleen maar
Stalins en Lenins of Beatrixen…. Dus hoezo? Aanpassingen? Ammenooitniet! Dat was de reden dat ik reageerde. Niks meer noch minder. Daar zijn nu juist dit soort blogs voor dat een discussieforum wil zijn voor de kunst. Okay? Compris?
@Jan, je bent een lekkere man 🙂
ja die ook nog fietsen kan…
Vertel eens? 🙂